Friday, October 7, 2011

Fenomena Meteor Oktober - Disember 2011

1. Hujan Meteor Orionids - akan berlaku setiap tahun pada tarikh kemuncaknya 21-22 Oktober,namun boleh juga kelihatan dari 17-25 Oktober. Agak banyak kerana boleh mencapai sehingga 20 meteor sejam..waktu yang sesuai untuk melihatnya( hanya dengan mata kasar) iaitu pada selepas waktu tengah malam di buruj Orion di sebelah timur.

2. Hujan Meteor Leonids- berlaku setiap tahun pada tarikh kemuncaknya 17-18 November...namun boleh juga kelihatan bermula 13 November sehingga 20 November...juraian meteor Leonids boleh mencapai bilangan 40 meteor sejam pada tarikh kemuncaknya....halakan pandangan anda ke arah buruj Leo, iaitu kawasan Timur langit selepas tengah malam.

3. Hujan Meteor Geminids- tarikh kemuncaknya 13-14 Disember, namun mula kelihatan di langit bermula 6 Disember sehinggalah 19 Disember. Mampu mencapai bilangan 60 meteor pelbagai warna sejam pada waktu puncaknya. Juraian meteor akan keluar dari buruj Gemini, iaitu disebelah Timur langit dan masa terbaik untuk melihatnya ialah selepas tengah malam.

No comments:

Post a Comment